Ahad, 4 Julai 2021

Masjid Di Zaman Rasulullah SAW

            Masjid berasal dari perkataan bahasa Arab yang terbit daripada kata dasar ‘sajada ’ bererti sujud. Penambahan awal huruf mim sebagai indikator tempat menjadikan maksud masjid sebagai tempat orang-orang Islam sujud menyembah Allah Yang Maha Esa. Manakala dari segi syarak membawa maksud setiap tempat di permukaan bumi yang bersih yang boleh dijadikan tempat bersujud atau bersembahyang.

            Sejarah mencatatkan bahawa pada masa permulaan perkembangan Islam ke pelbagai negeri, bila umat Islam menetap di suatu daerah baru, maka salah satu saranan untuk kepentingan umum yang mereka buat adalah masjid. Faktor utama kekuatan dan kehebatan umat Islam terletak pada kekuatan yang ada pada institusi masjid. Masjid bukan sahaja tempat umat Islam melaksanakan ibadat khusus sahaja bahkan di situlah tempat umat Islam membina keunggulan. Sejarah pembangunan masjid berkait rapat dengan perluasan wilayah Islam dan pembangunan kota-kota Islam.


            Peristiwa hijrah Rasulullah SAW dan umat Islam dari Makkah ke Madinah pada tahun pertama Hijrah (622M) merupakan sejarah awal bermula pembinaan masjid. Masjid Quba’ (Nor Raudah & Mohamad Zaidi, 2006).telah dibina oleh Rasulullah SAW setibanya di pinggiran kota Madinah. Masjid Nabawi atau di sebut masjid Nabi di Madinah adalah masjid yang kedua di bina oleh Rasulullah SAW selepas masjid Quba’. Mengikut sejarah, selepas memasuki Kota Madinah, baginda menolak pelawaan beberapa sahabat supaya menginap di kediaman masing-masing sebaliknya Rasulullah SAW membiarkan untuknya menetukan tempat yang baginda akan berhenti. Unta tersebut berlutut merebahkan dirinya di satu tapak milik dua orang anak yatim bernama Sahl dan Suhail. Kedua-dua anak yatim itu ingin menghadiahkan tapak tersebut kepada Rasulullah SAW, tetapi Baginda enggan menerimanya, bahkan baginda membeli dengan harga sepuluh dinar emas.


Al-Quran mengungkap perkataan masjid dalam 44 tempat dan ia boleh dipecahkan kepada tujuh kumpulan seperti berikut (Mohd Ismail bin Mustari. 2009: 256):


i. Masjid disifatkan dengan al-Haram iaitu dalam lima belas tempat

ii. Masjid disifatkan dengan al-Aqsa disebut dalam satu tempat.

iii. Masjid yang disifatkan dengan al-Haram dan juga al-Aqsa iaitu enam tempat.

iv. Perkataan al-Saf yang dimaksudkan dengan masjid iaitu satu tempat.

v. Masjid yang disebut dalam bentuk jama’ iaitu enam tempat.

vi. Al-bait (rumah) yang dimaksudkan kepada masjid iaitu dalam lima belas tempat.

vii. Al-Buyut (rumah-rumah yang dimaksudkan dengan masjid dalam dua tempat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

7 KEISTIMEWAAN HARI ARAFAH YANG SANGAT HEBAT

Salah satu daripadanya adalah Hari Arafah, iaitu yang disambut pada setiap 9 Zulhijjah setiap tahun. Berikut adalah keistimewaan Hari Arafah...